Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GDDKiA Kraków podsumowuje rok 2022. Co tam na wielkich budowach dróg w Małopolsce

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Budowa S7 na Podhalu, otwarcie tunelu oraz prace przy S7na północ od Krakowa w kierunku województwa świętokrzyskiego, realizacja Północnej Obwodnicy Krakowa, budowa mniejszy obwodnic małopolskich miast, rozbudowa A4 oraz mniejsze inwestycje na drogach - tak w skrócie wyglądał rok Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Kraków. Na jakim etapie są inwestycje? Kiedy doczekamy się ich zakończenia? Zobaczcie raport i zdjęcia!

2022 rok na drogach krajowych województwa małopolskiego:

Oddanie do użytkowania kierowcom tunelu pod górą Luboń Mały, w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój, było najważniejszym wydarzeniem tego roku. Od 12 listopada 2022 r. czas podróży na Podhale skrócił się średnio o ok. 25 minut. Kontynuowana jest też budowa niemal 55 km dróg ekspresowych S7 i S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Rozpoczęła się budowa obwodnic Oświęcimia na DK44 i Chełmca na DK28. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dba również o bezpieczeństwo na istniejącej sieci dróg krajowych. Doświetlono 144 przejścia dla pieszych, zbudowano chodniki i zatoki autobusowe.

Tunel i S7 na południe od Krakowa w całości oddana do użytkowania

Od 12 listopada 2022 r., po oddaniu do użytkowania tunelu pod górą Luboń Mały, cały 32-kilometrowy odcinek S7 od Myślenic do węzła Zabornia (Rabka) jest udostępniony kierowcom. Ostatni oddany fragment tej trasy, czyli najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, ma ponad 2 km długości. Był realizowany jako główna część odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała, o długości ok. 3 km. O wyposażeniu tunelu i rozwiązaniach dotyczących bezpieczeństwa GDDKiA szczegółowo informowała w komunikacie z 12 listopada br.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała.

S7 na północ od Krakowa

Ponad 55-kilometrowa droga ekspresowa S7 od granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim do Krakowa została podzielona na cztery odcinki realizacyjne: Moczydło - Miechów, Miechów - Szczepanowice, Szczepanowice - Widoma oraz Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Odcinek Szczepanowice - Widoma został oddany do użytku 4 października 2021 r. W budowie pozostały ok. 42 km trasy.

S7 Moczydło - Miechów

Umowa na kontynuację projektowania i budowy 18,7 km odcinka S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów podpisana została z firmą Intercor 16 kwietnia 2020 r. Plac budowy został przekazany wykonawcy 23 kwietnia 2020 r. Zaawansowanie robót na koniec 2022 r. wynosi 76,3 proc.

S7 Miechów - Szczepanowice

Umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów - Szczepanowice GDDKiA podpisała z konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner) w lutym 2021 r. Wykonawca przygotował projekt i 8 grudnia 2021 r. złożył wniosek do wojewody o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wojewoda wydał tę decyzję 16 września 2022 r., a plac budowy został przekazany wykonawcy 20 września. W ramach inwestycji wybudowany zostanie ciąg główny S7 o długości ok. 5,3 km. Stan zaawansowania prac wynosi 10,7 proc.

S7 Widoma - Kraków

Zezwolenie na realizację odcinka Widoma - Kraków Wojewoda Małopolski przekazał GDDKiA 20 lipca 2020 r. W związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac, 4 grudnia 2020 r. Generalna Dyrekcja odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). Niezwłocznie po zinwentaryzowaniu wykonanych robót i przygotowaniu materiałów przetargowych, 23 grudnia 2020 r. GDDKiA wysłała do Dziennika Urzędowego UE ogłoszenie o przetargu na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na tym odcinku. Umowa z nowym wykonawcą, konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź, podpisana została 15 lipca 2021 r. Stan zaawansowania prac na koniec 2022 roku wynosi 18,7 proc.

Droga ekspresowa S7 będzie pełniła funkcję obwodnicy dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Skomunikowana będzie z siecią innych dróg poprzez osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów. Na węźle Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, która będzie stanowić Północną Obwodnicę Krakowa.

S52 Północna Obwodnica Krakowa

Budowana Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

Umowa z wykonawcą - konsorcjum firm Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt, Mosty Łódź i Gűlermak - została podpisana 13 listopada 2018 r. Wojewoda wydał decyzję ZRID dla odcinka Zielonki - Batowice 9 lipca 2020 r., dla odcinka Modlnica - Zielonki 5 lutego 2021 r., a dla odcinka Batowice - Mistrzejowice 18 lutego 2021 r. Stan zaawansowania prac na koniec 2022 roku wynosi 52,3 proc.

Dwujezdniowa DK47 Rdzawka - Nowy Targ

Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa dwujezdniowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli (jak kierowcy mawiają potocznie) dalszy ciąg „nowej zakopianki”. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR. Po wydaniu decyzji ZRID budowa ruszyła 25 czerwca 2020 r. Powstaje dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 16,1 km, o dwóch pasach ruchu na każdej z jezdni, z czterema węzłami drogowymi (Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe) oraz 27 obiektami inżynierskimi. Budowane są drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie oraz urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt). Przebudowie podlega również infrastruktura techniczna. Stan zaawansowania prac to 74 proc.

Dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

18 października 2022 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID na budowę obwodnicy. Budowa drogi rozpoczęła się 7 listopada 2022 r. Wykonawcą jest firma Budimex. Nowa droga będzie miała ok. 9 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa klasy GP, przebiegająca po południowej stronie miasta od DK44 do węzła Oświęcim. Poprzez węzeł Oświęcim nowa trasa zyska połączenie z drogą ekspresową S1. Ta droga jest obecnie w trakcie budowy na odcinku od Mysłowic do węzła Suchy Potok. Na drodze powstaną trzy mosty (nad Wisłą, Sołą i Młynówką). Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. Opracowano raport, w którym szczegółowo opisano powody specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia dla wykonawcy. Droga w pobliżu obozu zostanie poprowadzona w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowała w otoczenie. Na początku listopada 2022 r. rozpoczęły się roboty budowlane.

Dwujezdniowa DK75, łącznik brzeski z A4

Trwa budowa II etapu tzw. łącznika brzeskiego, który stanowi zachodnią obwodnicę Brzeska. Budowana trasa rozpoczyna się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na autostradzie A4 do DK94. Nowa droga od strony zachodniej ominie miasto, wyprowadzając ruch tranzytowy z Brzeska w kierunku Nowego Sącza. Budowany odcinek będzie drogą klasy GP, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Jest to pierwsza część dwujezdniowej DK75 Brzesko - Nowy Sącz, dla której Rząd 16 czerwca 2020 r. zwiększył finansowanie o 1,7 mld zł. Dla dalszej części odcinka od Brzeska do Nowego Sącza 27 września 2021 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Wykonawcą łącznika brzeskiego jest Eurovia Polska. Roboty budowlane rozpoczęły się pod koniec września 2022 r.

Obwodnica Chełmca na DK28

Obwodnica Chełmca będzie jednojezdniowa i jest budowana w nowym śladzie DK28. Odcinek połączy północną obwodnicę Nowego Sącza z DK28 prowadzącą w kierunku Limanowej i pozwoli kierowcom na ominięcie centrum Chełmca.

Wojewoda wydał decyzję ZRID 28 lipca 2021 roku. Plac budowy został przekazany wykonawcy 14 stycznia 2022 r. Wykonawca to konsorcjum firm Swietelsky Rail Polska (lider) oraz Swietelsky AG (partner), które wybuduje 1,4 km nowej jednojezdniowej, dwupasowej drogi. Będzie to droga klasy GP. W ramach inwestycji powstają obiekty inżynierskie (dwa mosty i dwa wiadukty), przebudowane i rozbudowane są drogi poprzeczne oraz budowana jest niezbędna infrastruktura techniczna. Prace na koniec 2022 roku były zaawansowane w 63,8 proc.

Rozbudowa A4 o trzeci pas ruchu od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej

Trwa rozbudowa o trzeci pas południowej jezdni odcinka A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Przygotowywana jest dokumentacja dla rozbudowy o trzeci pas obu jezdni A4 od węzła Balice do węzła Kraków Południe, a jezdni północnej od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej.

Odcinek, na którym powstaje trzeci pas ruchu, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa A4 z bardzo dużym natężeniem ruchu samochodowego. Według pomiarów wykonywanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 przejeżdżało tym odcinkiem prawie 85 tys. pojazdów na dobę, czyli o 60 proc. więcej niż w 2015 r. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych czy wakacyjnych, liczba tych pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory. Poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim usprawni przejazd i płynność ruchu. Poprawi się także bezpieczeństwo podróży.

Przebudowane skrzyżowania i ronda

W 2022 roku krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zrealizował następujące inwestycje na skrzyżowaniach dróg i na rondach, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania:

  • budowa ronda sześciowlotowego w Pcimiu na skrzyżowaniu łącznic węzła S7 i dróg gminnych,
  • budowa ronda na skrzyżowaniu DK79 z ul. Zieloną w Chrzanowie,
  • budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu obwodnicy Skawiny DK44, ulicy Skotnickiej w Krakowie i ulicy Krakowskiej w Skawinie,
  • rozbudowa skrzyżowania i wydzielenie pasa do lewoskrętu w Nowych Dworach na skrzyżowaniu DK44 i DP1768K.

W październiku 2022 roku rozpoczęto budowę węzła w Gaju na DK7. Dzięki tej budowie zlikwidowane zostanie niebezpieczne skrzyżowanie na tym odcinku drogi.

Trwają pracę nad dokumentacją przebudowy zakopianki w Głogoczowie. Celem przebudowy będzie poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Planuje się oddzielenie ruchu tranzytowego poruszającego się DK7 od lokalnego, który zostałby skierowany na inne drogi.

W listopadzie 2022 roku rozpoczęła się budowa ronda w Zakopanem na skrzyżowaniu ulic Kasprowicza (DK47) i Spyrkówka.

Nowe i wyremontowane mosty i wiadukty

GDDKiA zbudowała nowy most nad potokiem Luszówka w Chrzanowie na DK79. Wraz z budową mostu w korycie potoku odtworzono umocnienia brzegów i dna. Zbudowany został również nowy most na granicy polsko-słowackiej, na przejściu granicznym Chyżne-Trstena. Nowy obiekt znajduje się w ciągu DK7. Wcześniejsza przeprawa była w złym stanie technicznym. Zgodnie z umową międzynarodową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej, o utrzymaniu drogowych granicznych obiektów mostowych i wspólnych odcinków dróg na wspólnej granicy państwowej, odpowiedzialność za utrzymanie tego mostu spoczywa na stronie polskiej.

Powstał wiadukt w Bochni, w ciągu DK94. Dotychczasowy most w ciągu DK52 nad potokiem w Biertowicach został rozebrany i zastąpiony przepustem. Przy okazji tej inwestycji przebudowano również skrzyżowanie z DW956.

Remont przeszedł też wiadukt nad torami kolejowymi w Tarnawie Dolnej, w ciągu DK28. Na tej samej drodze wyremontowany został most w Świnnej Porębie, nad potokiem Nawieśnica.

Bezpieczeństwo pieszych

W 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sfinansowała montaż oświetlenia na 144 przejściach dla pieszych. Najwięcej z nich (47) powstało na DK28, przebiegającej w województwie małopolskim od Zatora przez Wadowice, Suchą Beskidzką, Limanową, Nowy Sącz i Gorlice do granicy z województwem podkarpackim.

GDDKiA buduje też chodniki, zatoki autobusowe i przebudowuje skrzyżowania. To inwestycje bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa zarówno pieszych jak i kierowców. Trwają prace projektowe związane z przygotowywaną budową kładek nad DK7 w Głogoczowie i Mogilanach.

Pozostałe inwestycje w województwie małopolskim

Trwają prace dokumentacyjne dotyczące obwodnicy Makowa Podhalańskiego (DK28), obwodnicy Limanowej (DK28), obwodnicy Wadowic (DK28), obwodnicy Chrzanowa i Trzebini (DK79), a także rozbudowy DK94 od Zedermana do Jerzmanowic.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: GDDKiA Kraków podsumowuje rok 2022. Co tam na wielkich budowach dróg w Małopolsce - Gazeta Krakowska

Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto