Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Najprawdopodobniej uda się uniknąć burzenia powstającej Galerii Podhalańskiej

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już wstępne propozycje połączenia powstającej zakopianki na odcinku Rabka-Nowy Targ z planowaną południową obwodnicą stolicy Podhala. Wynika z nich, że uda się uniknąć wyburzania powstającej właśnie Galerii Podhalańskiej przy ul. Szaflarskiej.

FLESZ - Ceny aut mocno w górę

O tym, że takie ryzyko istniało, mówił "Gazecie Krakowskiej" kilka tygodni temu Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. Przyznał on, że gdy projektowano nową zakopiankę na odcinku Rabka-Nowy Targ i węzeł południowy tej drogi w Nowym Targu, nie było jeszcze finansowania południowej obwodnicy Zakopanego. Dlatego nie zaprojektowano zjazdów z zakopianki dla kierowców, którzy chcieliby jechać np. w kierunku np. Nowego Sącza.

- Próbujemy to naprawić. Stało się tak, bo gdy wiedzieliśmy, że mamy już „zielone światło” i finansowanie na ten fragment zakopianki, to nie mieliśmy jeszcze finansowania na jego przedłużenie, czyli „Południową Obwodnicę Nowego Targu”. Ta połączy zakopiankę z DK49 w kierunku Białki i Jurgowa oraz z drogą wojewódzką do Nowego Sącza. Dodatkowo węzeł NT Południe jest położony w specyficznym miejscu. Z jednej strony są tory kolejowe, z drugiej „stara zakopianka”, a dodatkowo duży supermarket i budowana galeria handlowa (chodzi o nowotarską Galerię Podhalańską, na której roboty są porzucone - przyp. red.). Dlatego sumując te wszystkie uwarunkowania, gdy projektowano zakopiankę podjęto decyzję o ograniczeniu niektórych relacji na węźle - mówił Tomasz Pałasiński.

W rozmowie z "Gazetą Krakowską" dyrektor GDDKiA zaznaczył wówczas, że "możliwości jest kilka, w tym np. wykup zabudowanego gruntu i wyburzenia pod brakujące łącznice".

Dziś GDDKiA zaprezentowała wstępne projekty wariantów połączenia węzła południe z planowana obwodnicą. Wszystko wskazuje na to, że uda się uniknąć wyburzeń.
  

- Opracowano wstępnie 3 warianty przebiegu obwodnicy i wszystkie poprowadzone są po północnej stronie lotniska. Wykonawca dokumentacji zaproponował także 2 warianty włączenia obwodnicy do węzła DK47 Nowy Targ Południe. Oznacza to, że każdy z trzech wariantów przebiegu obwodnicy można włączyć do węzła Nowy Targ Południe na dwa sposoby. W wariancie 1 zaproponowano dowiązanie obwodnicy do węzła DK47 Nowy Targ Południe na nasypie, z dwoma równoległymi wiaduktami nad ulicą Szaflarską, każdy dla jednej jezdni (jezdnie będą dwie). Zjazd od strony wschodniej do Nowego Targu i zjazd z miasta na obwodnicę odbywałby się poprzez dodatkową łącznicę obwodnicy doprowadzoną do ul. Szaflarskiej. Tą drogą możliwy byłby także wjazd i zjazd od strony Zakopanego, na rondzie kończącym przebieg dwujezdniowej drogi DK47 Rdzawka Nowy Targ. Dobudowana zostałaby jeszcze łącznica do węzła, umożliwiająca zjazd na obwodnicę z dwujezdniowej DK47 od strony Zakopanego. W przypadku 2 wariantu obwodnica połączona zostałaby z węzłem Nowy Targ Południe nasypem, nad ulicą Szaflarską powstałyby 2 równoległe wiadukty, każdy dla jednej jezdni. Zjazd z obwodnicy i wjazd na nią zarówno od strony Nowego Targu jak i Zakopanego odbywałby się poprzez rondo turbinowe zlokalizowane na ul. Szaflarskiej i łącznice - czytamy w komunikacie GDDKiA.
 
Wszystkie trzy zaproponowane warianty przebiegu obwodnicy na odcinku 1 km zlokalizowane są w tym samym śladzie. Na dalszym odcinku odchylają się od siebie, różnią się także sposobem włączenia do istniejącej DK49. Przy wyznaczaniu wariantów przebiegu obwodnicy obowiązuje zasada minimalizacji zajętości terenu, wykupu gruntów i ilości wyburzeń.
 

- Zaproponowane warianty przebiegu obwodnicy są teraz poddawane szczegółowej analizie. Po dopracowaniu rozwiązań zostaną przedstawione samorządowi i na spotkaniach informacyjnych mieszkańcom. Termin i plan tych spotkań zostanie podany do wiadomości z odpowiednim wyprzedzeniem - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

 

Ten etap prac dokumentacyjnych zakończy się złożeniem wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU), zaplanowanym w listopadzie 2022 r. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej wykonawca przystąpi do opracowania dokumentacji technicznej umożliwiającej ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy. Koszt przygotowania całej dokumentacji wynosi na ponad 2 mln 937 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowy Targ. Najprawdopodobniej uda się uniknąć burzenia powstającej Galerii Podhalańskiej - Gazeta Krakowska

Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto