Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Tylko specustawa pomoże odkorkować miasto?

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Samorządowcy z Nowego Targu zamierzają walczyć o zmianę projektu powstającego właśnie skrzyżowania na nowej (budowanej) zakopiance pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Chodzi o węzeł „Nowy Targ Południe”, który powstaje w rejonie supermarketu Castorama i przyszłej „Galerii Podhalańskiej”. Choć węzeł będzie sam w sobie kosztował przynajmniej kilkadziesiąt milionów złotych nie da kierowcom możliwości skrętu we wszystkich kierunkach. To w konsekwencji oznacza, że centrum Nowego Targu dalej będzie stało w korkach.

Budowa nowego odcinka krajowej 47, czyli zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu, rozpoczęła się pod koniec czerwca. Do 2023 roku śląska firma Intercor wybuduje to dwupasmową drogę na licznych wiaduktach. Wszystko po to, by można tu było jeździć z dużą prędkością.

Na węźle nie będzie możliwości skręcenia w każdym kierunku!

Nowy odcinek zakończy się skrzyżowaniem z obecną zakopianką na wysokości obecnego marketu Castorama w Nowym Targu. Na dużym węźle „Nowy Targ Południe” kierowcy jadący w stronę Zakopanego skręcą tu w prawo, a jadący dalej w stronę Białki Tatrzańskiej, Jurgowa (granica ze Słowacją) czy Nowego Sącza pojadą prosto na obecnie projektowaną już „południową obwodnicę Nowego Targu”. Zmotoryzowani będą też mogli zjechać z nowej zakopianki od strony centrum Nowego Targu, jednak nie nastąpi to na węźle, tylko samochody będą musiały przejechać ok. 200 m dalej w kierunku Zakopanego, a następnie nawrócić na rondzie i dalej kierować się od strony Zakopanego.

Niestety, węzeł „Nowy Targ Południe", który będzie kosztował kilkadziesiąt milionów złotych, już na starcie będzie niepełny.

W żaden sposób nie pozwoli bowiem na kontynuowanie jazdy w kierunku wschodnim (na Nowy Sącz i Białkę Tatrzańską) samochodom jadącym od Zakopanego. Analogicznie, osoby jadące od Nowego Sącza czy Białki nie skręcą na Zakopane. To fatalna wiadomość dla Nowego Targu. Oznacza bowiem, że nawet po wydaniu setek milionów złotych na nowe drogi, część ruchu tranzytowego na linii Białka/Nowy Sącz – Zakopane będzie musiała odbywać się przez sam środek Nowego Targu, czyli Alejami Tysiąclecia, które już dziś toną w korkach i smogu.

Dlatego jak mówią przedstawiciele nowotarskiej rady miasta, w najbliższym czasie zamierzają oni wprowadzić na sesję dyskusję na ten temat. Chcą by na koniec rada jako całość podjęła wspólne stanowisko i wysłała do GDDKiA apel ws. szybkiego przeprojektowania węzła.

- Przecież nie może być tak, że jako społeczeństwo wydamy miliony złotych na nową drogę, która i jak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta – mówi jeden z radnych.

– Nie wiem czy nie jest już za późno na takie działania ale może faktycznie warto przedyskutować ten problem na radzie miasta i pochylić się nad napisaniem do drogowców takiego wniosku – zastanawia się z kolei radny Paweł Liszka. - Jak coś jest niekorzystne to warto takie rozwiązanie zmienić.

Problem w tym, że jak pisaliśmy niedawno węzła Nowy Targ Południe być może nie uda się już przebudować bo brakuje na to… miejsca. Tuż obok kilka miesięcy temu rozpoczęła się bowiem budowa galerii handlowej, którą początkowo miał współfinansować kontrowersyjny nowotarski milioner Tomasz Ż. Budynek ten stoi w miejscu gdzie trzeba by było postawić dodatkowe pasy dla skręcających od Zakopanego w stronę N. Sącza.

- To jest duży problem, ale na pewno do rozwiązania – mówi jednak jeden z radnych. - Ta galeria i tak od wielu miesięcy stoi porzucona a my mamy w Polsce tz. Specustawę, która pozwala wywłaszczać tereny pod ważny cel publiczny. Pełnowymiarowa i w pełni funkcjonalna zakopianka takim na pewno jest – dodaje.

Jak przypominają w nowotarskim magistracie ta sama ustawa została wykorzystana kilka lat temu do wybudowania ronda na zakopiance przy galerii Color Park. Dzięki czemu od kilku lat wszyscy cieszą się bezpiecznym i bezkolizyjnym przejazdem. Jak wszyscy pamiętamy przy tym rondzie również przeszkadzał kontrowersyjny biznesmen oskarżony o wielokrotne łamanie prawo budowlanego jakim jest słynny Tomasz Z.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowy Targ. Tylko specustawa pomoże odkorkować miasto? - Gazeta Krakowska

Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto