Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa centrum przesiadkowego w Kuźnicach w Zakopanem. Tak wygląda teraz podziemny dworzec

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Centrum komunikacyjne w Kuźnicach w Zakopanem
Centrum komunikacyjne w Kuźnicach w Zakopanem Łukasz Bobek
Centrum przesiadkowe w zakopiańskich Kuźnicach na finiszu prac. Właśnie rozpoczął się etap układania pierwszej warstwy asfaltu na podziemnych peronach. - Zaawansowanie robót oceniamy na ok. 90 proc. - mówi Łukasz Kierna, wykonawca prac. Przy okazji okazuje się, że roboty będą droższe niż pierwotnie zakładano. Całość prac pochłonie ok. 34 mln zł.

Budowa centrum przesiadkowego to jedno z największych zadań w ostatnich latach w Zakopanem. Powstaje ono w miejscu, gdzie dawniej znajdował się plac postojowy dla busów i taksówek oczekujących na turystów. Teraz perony do zabierania i wysadzania podróżnych znalazły się pod ziemią. Górna część placu ma być w całości przeznaczona dla turystów pieszych. Tam także znajdzie się pomnik kurierów tatrzańskich.

Ciepła zima pozwoliła wykonawcy prac przystąpić do kontynuowania robót. - Wykonane są już wszystkie roboty konstrukcyjne, są ułożone wszystkie instalacje podziemne. Rozpoczęliśmy układanie pierwszej warstwy bitumicznej. Na górnej płycie ułożona jest już kostka granitowa. Czekają nas prace wykończeniowe, nasadzenia, a w najbliższym czasie także przeniesienie zabytkowych murów odkopanych w trakcie pierwszych prac ziemnych na placu. Będą one odpowiednio wyeksponowane – mówi Łukasz Kiernia.

Wewnątrz już można zobaczyć trzy perony – dwa pierwsze przeznaczone dla miejskiej komunikacji autobusowej. Przy jednym z nich będzie znajdowała się stacja ładowania autobusów elektrycznych. Trzeci peron – awaryjny – ma być dopuszczony dla prywatnych linii regularnych. Pod wiaduktem prowadzącym do budynków znajdujących się w Kuźnicach – powyżej placu – znajdzie się kilka stanowisk postojowych dla aut osób pracujących w tych budynkach.

Z podziemnego dworca będzie można dostać się bezpośrednio na plac używając schodów lub windy. Na samym zaś placu znajdą się ławki, jak i miejsca postojowe dla rowerów. Swoje miejsce znajdą tam także fiakrzy wożący turystów dorożkami.

- Najwięcej pracy mieliśmy przy robotach ziemnych. W sumie musieliśmy wykopać ok. 45 tys. kubików ziemi, granitu. Z kolei do budowy wiaduktu i dworca użyliśmy kilkanaście tysięcy metrów sześciennych betonu i kilka tysięcy ton stali – wylicza Łukasz Kiernia.

W ramach prac, wykonawca zobowiązany jest zakończy modernizację drogi dojazdowej do Kuźnic - od skrzyżowania z ul. Karłowicza do samego placu. Centrum przesiadkowe ma być oddane do użytku najpóźniej do wakacji. Jeśli jednak pogoda się nie zepsuje i zima nie wróci, być może uda się otworzyć centrum wcześniej.

Równocześnie okazuje się, że inwestycja pochłonie więcej pieniędzy niż wstępnie zakładano – o kilka milionów złotych. Ostateczny koszt modernizacja placu i remontu drogi zamknie się kwotą ok. 34 mln zł. Wzrost kosztów podyktowany jest m.in. wzrostem cen materiałów budowlanych, ale i dodatkowymi pracami, jakie wynikły w trakcie prac – związanych z koniecznością poszerzenia wiaduktu, przygotowaniem dodatkowego miejsca w podziemiu na lokal usługowy, czy koniecznością zabezpieczenia odkopanych zabytkowych murów. Miasto Zakopane uzyskało dofinansowanie na przebudowę placu w wysokości 15 mln 216 tys. zł.

Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego, zaznacza, że każdy wykonawca prac ma prawo wnioskować o rewaloryzację kosztów - co jest związane z nieoczekiwanym wzrostem cen, czy dodatkowych, nieprzewiedzianych wcześniej prac. A jego zdaniem w tym przypadku tak było. Budowa centrum przesiadkowego w Kuźnicach przypadła bowiem na okres wojny na Ukrainie, a co za tym idzie - wysokiej inflacji i wzrostu cen materiałów budowlanych. Burmistrz dodaje, że akceptacja dodatkowych finansowych oczekiwań wykonawcy poprzedzona jest szczegółową analizą, czym zajmują się mediatorzy Prokuratorii Generalnej, a nie urząd miasta.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa centrum przesiadkowego w Kuźnicach w Zakopanem. Tak wygląda teraz podziemny dworzec - Gazeta Krakowska

Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto