Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe mosty na zakopiance po 88 latach. Zaczyna się projektowanie, umowa podpisana

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
W miejscu starych mostów w Jaworniku i Krzyszkowicach powstaną nowe konstrukcje.
W miejscu starych mostów w Jaworniku i Krzyszkowicach powstaną nowe konstrukcje. Anna Kaczmarz/ GDDKiA
Ruch na drodze z Krakowa do Zakopanego jest coraz większy. Trwają przygotowania do budowy nowej zakopianki ze stolicy Małopolski do Myślenic. To jednak zadanie na przyszłość. Obecnie prowadzone są przedsięwzięcia mające poprawić ruch na tej ważnej trasie. Jednym z nich będzie budowa trzech nowych mostów. Powstaną na drodze krajowej nr 7 na terenie gminy Myślenice. Dwa z nich będą w Krzyszkowicach i jeden w Jaworniku, zastąpią konstrukcje, które powstały w 1936 roku. Umowa na zaprojektowanie tych obiektów została podpisana przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Od grudnia prowadzimy akcję "Po pierwsze komunikacja!". W ramach niej wraz z ekspertami, samorządowcami, mieszkańcami zastanawiamy się nad najlepszymi rozwiązaniami transportowymi dla Krakowa i Małopolski. Jednym z problemów jest coraz bardziej korkująca się zakopianka.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że zamierza zrealizować kolejne zadania, które mają poprawić organizację i bezpieczeństwo ruchu na drodze z Krakowa do Zakopanego. Powstaną trzy nowe mosty - dwa w Krzyszkowicach i jeden w Jaworniku. Za przygotowanie projektów tych obiektów odpowiada firma E&C. Wartość umowy wynosi 553,5 tys. zł.

Wysłużyły się stare mosty

- Obiekty w Krzyszkowicach i Jaworniku zbliżają się powoli do swych 90. urodzin. Ponad pół wieku temu, w 1972 roku, zostały poszerzone i dostosowane do zmodernizowanej wówczas, dwujezdniowej zakopianki. Dziś są to już obiekty w dużym stopniu wysłużone, w złym stanie technicznym, dlatego też zdecydowaliśmy się na wybudowanie w ich miejsce zupełnie nowych przepraw - - informuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA.

Jak podaje zarządca drogi - mosty w Krzyszkowicach biegną nad potokami Pod Bugajem i Karasiówka. Oba mają 6,6 m długości. Most w Jaworniku znajduje się nad potokiem Jawornik i ma 10 m długości.

Nowe, szersze przeprawy przez rzeki

W Krzyszkowicach oba mosty w ciągu zakopianki zostaną poszerzone w stosunku do obecnych konstrukcji. Zostaną dostosowane do węzła Krzyszkowice, który powstanie na skrzyżowaniu zakopianki z główną drogą przebiegającą przez tę miejscowość. Na mostach zaplanowano dodatkowe pasy pozwalające na wjazd na węzeł i zjazd z węzła.

W Jaworniku również planowane jest poszerzenie mostu. Na tym moście, podobnie jak na dwóch w Krzyszkowicach będą chodniki dla pieszych.

- Projektant będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektów. Planujemy, że roboty budowlane rozpoczną się jesienią 2025 lub wiosną 2026 roku i potrwają rok. Podczas prowadzonych prac zakopianka będzie przejezdna - dodaje rzecznik GDDKiA oddział w Krakowie.

Modernizacja w Krzyszkowicach

O poprawę bezpieczeństwa na zakopiance mieszkańcy okolicznych miejscowości upominali się od lat. W Krzyszkowicach sytuacja była bardzo trudna. Przed trzema laty mieszkańcy wyszli na drogę, żeby ją blokować protestować i wywalczyć poprawę bezpieczeństwa.

Obecnie protestować nie muszą, bo zarządca drogi GDDKiA zaplanowała inwestycje, które poprawią bezpieczeństwo. Zorganizowała w grudniu ubiegłego roku przetarg na budowę węzła w Krzyszkowicach. Wystartowało w nim siedem firm. Oferenci zaproponowali kwoty od najniższej prawie 91,1 mln zł - to propozycja firmy firma Nowak-Mosty do najwyższej prawie 103,3 mln zł propozycji firmy PORR.

Budowa węzła drogowego w ciągu drogi krajowej nr 7 na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1942K w Krzyszkowicach pozwoli na bezkolizyjny wjazd na zakopiankę. Jadąc od Krakowa do Krzyszkowic będzie zjazd z zakopianki w prawo, a następnie pod krajówką nową drogą do powiatowej trasy prowadzącej przez wioskę w kierunku Sieprawia. Dojazd z Myślenic do Krzyszkowic oraz z Krzyszkowic do Krakowa planuje się przebudowaną drogą powiatową biegnącą w pobliżu zakopianki.

Węzły i kładki nad zakopianką

Obecnie na zakopiance realizowanych jest kilka inwestycji, inne są w trakcie przetargów lub przygotowań.

- Mają one poprawić przepustowość drogi, komfort i bezpieczeństwo jazdy. Obecnie realizowane są cztery inwestycje: kładki w Mogilanach i Głogoczowie, węzeł w Gaju i przebudowa układu drogowego w Libertowie - wylicza Kacper Michna z GDDKiA.

GDDKiA prowadzi obecnie przetargi nie tylko na budowę węzła w Krzyszkowicach, na który podpisano umowę, ale i w Myślenicach, gdzie przewidywana jest również budowa kładki na wysokości przystanku Myślenice Tarnówka.

Potężny ruch na zakopiance

Pomiary ruchu, wyliczenia i porównania pokazują, że na zakopiance ruch jest większy niż na niektórych odcinkach autostrady A4. Z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021 wynika, że natężenie ruchu wzrasta, osiągnęło poziom od niespełna 40 tysięcy w 2015 roku do ponad 57 tysięcy pojazdów na dobę. To poziomy wyższe niż na autostradzie A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tysięcy pojazdów na dobę.

- Prognozy jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków – Myślenice będzie się zwiększać. Dotyczy to zarówno ruchu tranzytowego, jak i lokalnego - informuje Kacper Michna.

W związku z coraz większym ruchem miasto planuje budowę trasy S7 między Krakowem a Myślenicami. GDDKiA jest na etapie wyboru wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tego zadania. Zgłosiło się 6 firm, które zaproponowały wykonanie dokumentacji za 23-36 mln zł.

STEŚ to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.

Orlen przejmuje stacje paliw w Austrii. Rozmowa z prezesem Obajtkiem

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowe mosty na zakopiance po 88 latach. Zaczyna się projektowanie, umowa podpisana - Dziennik Polski

Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto